Weekly News

Vær sund under graviditeten

For at få en sund graviditet skal man følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger, fortæller jordemoder, ph.d. og forsker Hanne Hegaard, Rigshospitalet.

Det handler om at komme ud og gå ture.

De fleste ved, at det er vigtigt at leve sundt under en graviditet. Men allerede når man planlægger graviditeten, skal kvinder følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger, siger Hanne Hegaard. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man begynder at tage folinsyre som kosttilskud, når man planlægger graviditeten. Et studie foretaget på danske kvinder viser dog, at knap halvdelen af dem, som havde planlagt graviditeten, ikke tog folinsyre op til graviditeten.

Folinsyre nedsætter risikoen for, at barnet fødes med misdannelse af rygmarven. I den første fase af graviditeten havde desuden én ud af fem et højt indtag af alkohol. Sundhedsstyrelsen anbefaler nul alkohol under graviditeten, fordi det kan skade barnet.

– Det tyder på, at der mangler mere information om forebyggelseselementet forud for graviditeten, siger Hanne Hegaard, som var med til at foretage undersøgelsen.

Generelt har hun to råd. For det første at følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger og for det andet at spørge om hjælp, hvis man ikke er i stand til at efterleve rådene.

– Jeg tror ikke, at der er nogle kvinder i Danmark, der f.eks. ikke ved, at de skal stoppe med at ryge, når de er gravide. Men derfor kan det godt være, at det er svært for nogle. Hvis man ryger og synes, at det er svært at holde op, kan spørge om hjælp hos sin jordemoder, lægen eller Stoplinien, siger hun.

– Der er lidt færre, der ved, at man skal stoppe med at ryge, når man planlægger graviditeten. Studier viser, at det godt kan have betydning, hvis man har røget lige op til graviditeten. Hvis man stopper, mens man planlægger graviditeten, er man røgfri hele graviditeten.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide dyrker en halv times moderat fysisk aktivitet om dagen. Det giver en sundere graviditet rent fysisk og en større mental trivsel:

– Det handler f.eks. om at komme ud og gå ture, tage i svømmehallen eller deltage i graviditetsgymnastik. Der er mange, der gerne vil have hjælp, hvis de har motioneret forud for graviditeten og spørger, hvad man skal gøre, når man er gravid, siger Hanne Hegaard.

– Her er det en igen en god ide at spørge sin jordemoder, hvilke fysiske aktiviteter hun vil foreslå, så man fastholder sit aktivitetsniveau. Forskningen viser, at gravide vælger at udskifte aktiviteter som løb og styrketræning med aktiviteter som yoga, svømning og graviditetsgymnastik under graviditeten og er glade for det.

Ud fra et forsigtighedsprincip anbefaler Sundhedsstyrelsen nul alkohol under graviditeten.

– Der er ingen tvivl om, at alkohol i større mængder er skadeligt. Men man ved ikke, om der er en nedre grænse for, hvornår alkohol er skadeligt, og da der yderligere kan være store individuelle forskelle på, hvordan alkohollen nedbrydes i kroppen, anbefaler Sundhedsstyrelsen, at man slet ikke indtager alkohol under graviditeten, siger hun.

– Derudover anbefales det, at man holder sig fra alkohol, når man planlægger at blive gravid. Det har den fordel, at kvinder ikke har et alkoholindtag i den periode, hvor de er gravide, men hvor graviditeten endnu ikke er konstateret.

Fakta

Sundhedsstyrelsens anbefalinger er frit tilgængelige i pjecen ”Sunde vaner – før, under og efter graviditet.” Den ovennævnte undersøgelse hedder “Pregnancy planning and lifestyle prior to conception and during early pregnancy among Danish women” og er fra 2014.

Del

Journalist

Daniel Hedelund

Andre artikler