Weekly News

Nytårsforsæt – sådan holder du det

Nytåret er det perfekte tidspunkt at sætte nye mål for et nyt og bedre år. Men ét er at sætte nytårsforsætter, noget andet er at holde dem.

Når nytårstømmermændene har lagt sig i starten af januar, har ca. 20 procent af alle danskere besluttet sig for bl.a. at leve sundere, dyrke mere motion eller holde op med ryge.

Nytårsforsættet er efterhånden blevet en klassiker, men for mange ebber euforien hurtigt ud, og for en fjerdedel af nytårsforsætterne forsvinder de sammen med januars motivation op i den blå luft allerede efter nogle få måneder.

Ikke overraskende er håbet om et sundere nytår i blandt de mest populære nytårsforsætter, som måske får ekstra fokus efter en december-måned, der har været præget af et højere kalorieindtag end normalt og mindre aktivitet og motion. For en del danskere betyder det, at de melder sig ind i et fitnesscenter.

– Tendensen er, at januar er en af de perioder, hvor der er mange, der melder sig ind i et fitnesscenter. Der er også en vækst på andre tidspunkter af året, bl.a. i foråret, men der er noget, der tyder på, at der er mange, der gerne vil gøre noget ved den fysiske form efter nytår, siger direktør i Dansk Fitness & Helse Organisation, Morten Brustad.

Der er ingen tvivl om, at motion er godt for helbredet, så et nytårsforsæt om at dyrke mere motion, er vel ikke så tosset?

– Det er helt sikkert en rigtig god idé med et forsæt om at være mere aktiv, men det afgørende er at komme i gang. Man skal huske, at det er aldrig for sent at komme i gang med at motionere mere, og det kan man begynde på hele året rundt. Men hvis det er et nytårsforsæt, der skal til, for at man får rørt sig mere, så er det super fint. Men man skal ikke glemme, at det gælder om at holde det ved lige og blive ved – også når januar er slut, siger Morten Brustad.

Læge og foredragsholder Jerk W. Langer siger om nytårforsæt på sin hjemmeside, at de gode hensigter ikke behøver at gå tabt midt i januar. Han giver nogle gode råd til, hvordan du lykkes med dit nytårsforsæt. Her er et lille udpluk:

Kun ét forsæt
Opstil kun et enkelt nytårsforsæt. Du kan ikke ændre hele levevisen på én gang.

Start positivt
Chancen for succes er langt større, når du begynder på noget positivt som at dyrke motion, end såfremt du skal give afkald på noget (f.eks. rygestop eller give afkald på din livret).

Vær realistisk
Stil ikke alt for høje krav, for så falder det hele hurtigt til jorden. Vær beskeden og stræb efter et mål, som du har en rimelig chance for at nå. Tag små skridt ad gangen, så får du lettere en succesoplevelse.

Sæt mål på
Vær konkret i dit nytårsforsæt. ”Jeg vil tabe mig 5 kilo inden 1. juni” eller ”Jeg vil løbe 5 km på 30 minutter den 1. maj” er meget bedre end diffuse og uforpligtende løfter, såsom ”Jeg vil tabe mig” eller ”Nu vil jeg komme i form”.

Indbyg forsættet i dagligdagen
Indarbejd nytårsforsættet som en naturlig del af dagligdagen – i stedet for at gøre det til en sur pligt. At cykle på arbejde er lettere at overholde og føles mere formålstjenligt, end at skulle tvinge sig hen i fitnesscentret uden at have den mindste lyst.

Forudse problemerne
Gør dig på forhånd nogle tanker om, hvad du vil gøre, såfremt du får problemer med at holde forsættet.

Ingen pludselig indskydelse
En sidste-øjebliks-beslutning, 5 minutter før Rådhusklokkerne ringer nytåret ind, er dømt til at mislykkes. Find i god tid det ømme punkt, som du virkelig ønsker at lave om på. Tænk over det et stykke tid, så du bliver motiveret indefra.

Fakta

Sundhedsstyrelsens anbefaler: Vær fysisk aktiv mindst 30 min. om dagen med moderat til høj intensitet. Mindst to gange om ugen aktivitet med høj intensitet af mindst 20 minutters varighed.

Del

Journalist

Kirsten Brandenborg

Andre artikler