Weekly News

Made in Denmark – en golffest i verdensklasse

Himmerland lægger storslåede rammer og bane til, når Made in Denmark for 2. år i træk bringer den internationale og prestigefyldte European Tour til Danmark.

Første gang Lars Larsen nævnte det i 2009 tænkte jeg, ”Ro på Larsen”, men man skal aldrig sige aldrig til den mand.

Golfmæssigt har Danmark i den grad stemplet ind. Ordene kommer fra Flemming Astrup, promotor for golfturneringen Made in Denmark - den del af European Tour, der foregår i Danmark nærmere betegnet Himmerland Golf & Spa Resort. Den 20.-23. august løber Made in Denmark af stablen for 2. år i træk.

Det betyder, at nogle af verdens absolut bedste golfspillere vil lægge vejen forbi foruden de bedste danske spillere. Blandt de danske spillere er Thomas Bjørn, Thorbjørn Olesen, Søren Kjeldsen og Morten Ørum Madsen. Endnu ved man ikke hvilke af de udenlandske spillere, der deltager.
– Men vi håber på, at der kommer nogle sjove navne. Vi skal nok få rigtig gode spillere. Det bliver ikke større – det er verdenseliten indenfor golf, der kommer på besøg. Standardfeltet er 156 deltagere fra 30 forskellige lande bl.a. Korea, Japan, Australien, USA, Chile – ja hele verdenseliten kommer til Himmerland, fortæller Flemming Astrup og tilføjer:
– Jeg vil gå så langt som til at sige, at det er den største sportsbegivenhed, vi nogensinde har haft i Danmark, fordi vi har tegnet kontrakt for tre år med European Tour.

Flemming Astrup har været promotor for mere end 200 professionelle golfturneringer bl.a. Ecco Tour, men en international topturnering på dansk græs havde han alligevel svært ved at forestille sig, da Lars Larsen, ejer af butikskæden Jysk og Himmerland Golf & Spa Resort, luftede sin drøm om at få European Tour til Danmark.
– Første gang Lars Larsen nævnte det i 2009 tænkte jeg, ”Ro på Larsen”, men man skal aldrig sige aldrig til den mand. Han er en visionær købmand og ham er der mange, der kan lære af, siger Flemming Astrup. Efter at Lars Larsen i 2007 blev eneejer af Himmerland Golf & Spa Resort blev både bane og centerfaciliteter udvidet og redesignet for 150 mio. kr. Resultatet er, at Himmerland Golf & Spa Resort i dag er et af Europas største golfcentre. Der er 15000 m2 under tag med plads til tre restauranter, VIP faciliteter, 60 hotelværelser, konferencelokaliteter, badeland, spa og wellnes område. Derudover ligger der 350 feriehuse i tilknytning til banen.

Med andre ord havde Lars Larsen både banen og faciliteterne til at kunne håndtere en af verdens mest prestigefyldte golfturneringer, før han tog kontakt til European Tour.
– I 2010 mødtes Claus Birk Larsen (direktør for Himmerland Golf & Spa Resort) og jeg med folkene bag European Tour i Dubai og derefter modnedes ideen for alvor hos Lars Larsen. Planerne blev konkrete i 2012 for så at blive realiseret i 2014, siger Flemming Astrup og forklarer, hvad der, udover at bane og faciliteter skal være i orden, kræves for at få sådan en aftale i stand.
– Allerførst en hulens masse penge. Det er penge, der styrer det spil. Uden penge ingen spillere og ingen kontrakt – money talks. Og der har Made in Denmark en pengemand som Lars Larsen i ryggen. Det er hans garanti på 80 mio. kr. for en treårig aftale, der gør, at det kan lade sig gøre, fortæller Flemming Astrup og tilføjer, at man i år vil forsøge at skaffe flere nye sponsorer, så man kan hæve præmieresummen.

På trods af at vejret skabte massive udfordringer, blev sidste års Made in Denmark en stor succes ikke blot spilmæssigt, men i den grad også publikumsmæssigt. Turneringen i Danmark tiltræk over 80.000 tilskuere – et antal, som arrangørerne håber at kunne matche i år.
– Succesen skal i den grad tilskrives publikum, der medvirkede til at skabe en helt fantastisk stemning og var med til at vise Danmark fra vores allerbedste imødekommende og gæstfrie side. Det var en folkefest på en måde, som vi danskere kan være stolte af. Man kan skabe de bedste rammer for en fest, men hvis ikke gæsterne gider feste, så bliver det ikke sjovt. Gæsterne var i den grad mødt op med den rette indstilling. Det er vi sindssygt taknemmelig for, siger Flemming Astrup.
– Når vi i dag møder de internationale spillere rundt omkring taler de stadig om den positive stemning, de blev mødt med af publikum i Danmark. Jeg kan selv stadig få gåsehud, når jeg ser nogle af videoerne fra sidste år, vi har liggende på vores hjemmeside. For eksempel bliver Thomas Bjørn modtaget af en bølge af klapsalver fra et begejstret publikum. Også de udenlandske spillere blev hilst velkommen. Det var en fantastisk og unik oplevelse, beretter Flemming Astrup.

At spille på hjemmebane med støtte og velvilje fra over 80.000 tilskuer betød utvivlsomt noget for de danske spilleres generelt flotte præstationer. Således placerede tre sig i Top 10 og 5 i Top 20. Thomas Bjørn, der er nr. 30 på verdensranglisten, spillede sig til en samlet 4. plads.

Når det gælder PR tyder meget på, at Made in Denmark har været en gevinst for Danmark. I følge marketing bureauet Repucom blev der vist 2400-2500 timers tv på verdensplan til over en halv milliard seere, hvilket ifølge bureauet kan gøres op til en global medie værdi svarende til 101 mio. kr. Samtidig har University College Nordjylland (UCN) udarbejdet en effektberegning, der viser, at Made in Denmark skabte 61 mio. kr. i turistomsætning.

Man kan læse mere om Made in Denmark på www.madeindenmarkgolf.dk. Billetter kan købes på billetnet.dk

Fakta

Made in Denmark skal spilles på Himmerland Golf & Spa Resorts bane Backtee Course. Banen åbnede officielt i 2013 efter et omfattende renoveringsprojekt og er designet af den internationalt anerkendte golfbanearkitekt Philip Spogárd. Banen skal lægge græs til Made in Denmark i 2014-2016.

Del

Journalist

EMP

Andre artikler