Weekly News

Ældre bruger flest penge på nettet

Med jævne mellemrum får jeg en hilsen på mail eller Facebook fra min 87-årige elskede faster – ofte vedhæftet en tegning eller et billede. Hun er et godt eksempel på, at også ældre danskere har taget internettet til sig. De ældre er hoppet på den digitale vogn.

De ældre er hoppet på den digitale vogn.

Danskerne er i EU’s superliga, når det handler om at e-handle. Traditionelt har fokus været på de unge, og det er da også rigtigt, at de digitalt indfødte er dem, der oftest køber på nettet – og helst med den mobiltelefon, der sjældent slipper deres hånd.

Men de ældre er godt med. De handler godt nok ikke så ofte på nettet som de unge, men når først PC’en og betalingskortet er kommet frem, så handler de for et langt højere beløb. De nøjes ikke med en busbillet eller et nummer på en streamingtjeneste – det er elektronik, tøj, rejser og oplevelser, der ryger i den digitale indkøbskurv.

Dansk Erhvervs e-analyse viser, at syv ud af ti danskere over 60 år e-handler, og for dem i 50’erne er det otte ud af ti. Inden for nogle år forventer vi derfor en stor stigning i e-handlen blandt det ældre segment. De unge foretrækker at bruge mobiltelefon eller tablet til at e-handle og søge informationer – men også her er de ældre faktisk ved at være godt med. Hver fjerde dansker over 60 år har brugt mobiltelefonen til at søge information om en vare eller en tjeneste.

De ældre handler også mere i danske netbutikker end de yngre. Det er værd at skrive bag øret hos de danske netbutikker. Vi ved ikke hvorfor, men et godt bud er, at de ældre i større grad har mere tillid til at købe i en dansk netbutik – modsat unge forbrugere, der er mere vant til at rejse i hele verden og taler flere sprog.

Som alle øvrige forbrugere er nutidens ældre særdeles stærke forbrugere, der ved, hvad de vil have, og som har sat sig ind i produkterne. Danmarks Statistik har lige offentliggjort tal, der viser, at 85 procent af de ældre over 60 år sender og modtager e-mails, og 63 procent søger information om varer m.v. online. Den svage forbruger hører fortiden til, og når den ældre forbruger står i butikken, ved de ofte en del om produkterne og prissammenligner gerne på nettet.

I takt med at de ældre bliver mere og mere friske, og at vi alle lever længere, vil det være en god idé, at netbutikkerne også har øjnene rettet mod det segment. De har et større økonomisk råderum end de yngre, og de har mere tid til at opleve, shoppe m.v. Tænk i oplevelser, happenings og lignende mod det ældre segment, og ikke altid mod de yngre.

God fornøjelse med dette tillæg, der sætter spot på de ældre danskeres livsstil! 

Del

Journalist

Lone Rasmussen, markedschef i handelsmarkedet, Dansk Erhverv

Andre artikler